Et år på en efterskole byder på meget mere end faglige udfordringer.

Efterskolelivet - ikke sådan lige til at erstatte

Her i 2023 snakker reformkommissionen om, at alle 10. klasser skal lukkes, og erstattes med 2-årig praktisk uddannelse kaldt “Højere Praktisk Eksamen” eller “HPX”. Dette kommer til at have stor betydning for de mange efterskoler rundt omkring i Danmark, som lever af, at mange unge vælger et tiende skoleår inden de fortsætter på en ungdomsuddannelse.

Meget mere end et ekstra skoleår

Når man skal på efterskole, handler det ikke bare om at man lærer noget nyt eller får nye venner, det handler også om at man ændrer sig, eller om man ikke gør.

Efterskole kan have en betydelig indflydelse på udviklingen af ens identitet, især når man på en efterskole er omgivet af jævnaldrende og indgår i et tæt fællesskab. Men det kommer også helt an på, hvilke mennesker man hænger ud med på efterskolen.

Det er naturligt, at man i disse år udvikler sig eksplosivt og afprøver grænser; dette er ikke en undtagelse på efterskoler. Nogle kan have været fastlåst i nogle mønstre og roller i folkeskolen, som man pludselig får mulighed for at bryde ud af.

På efterskolen kommer man tæt på hinanden og det kan være en oplagt og tryg mulighed for at søge nye bekendtskaber og udforske nye sider af sig selv.

Ikke en let beslutning

Der er mange overvejelser, når man skal starte på efterskole. Hvilken efterskole skal det være? Hvilken linje? Vil jeg kunne klare mig alene ude? Vil jeg kunne passe ind? Vil jeg kunne få nogle venner? Der kører en masse tanker rundt i hovedet, nogle ved ikke engang om efterskolelivet er noget for dem. Nogle ender med at vælge det, deres forældre synes, hvilket for det meste ikke er den bedste ide, fordi efterskole er en stor beslutning, der kan have stor indvirkning på dit fremtidige skoleliv og personlige udvikling.

Men efterskole er ikke det eneste man kan vælge. I nogle miljøer og familier er efterskole-traditionen stærk, og beslutningen om, hvorvidt man skal afsted, kan være ureflekteret og en selvfølgelighed.

Beathe havde ikke lyst til at tage på efterskole, selvom hendes ældre søskende og forældre kunne berette om fede oplevelser og venskaber for livet. Beathe havde lyst til at finde sin egen vej, og tog i stedet et job i en butik, hvor hun arbejdede i et år, og gjorde sig erfaringer med arbejdslivet i stedet. “Det modnede mig på en helt anden måde end et efterskoleår ville have gjort.     

Mange unge opnår nye venskaber, som holder for livet. Der skabes unikke relationer.

Livet på efterskole

Magnus, som for to år siden var elev på en stor efterskole, fortæller, hvor meget efterskoleåret har betydet for ham; “jeg vidste slet ikke, om jeg kunne finde ud af at være hjemmefra, og det var sindssygt hårdt – særligt i starten. Men det var fedt at erfare, at jeg sagtens kan passe på mig selv og indgå i mange anderledes grupper, end jeg ellers var vant til”.

Og Magnus fortsætter: ”På efterskolen bliver man bragt sammen med en masse andre unge, hvoraf der er mange, som ikke nødvendigvis ligner eller minder om dig selv. Det har uden tvivl været med til at gøre mig mere rummelig overfor andre, som man måske ellers kunne have fordomme omkring. Alle har en historie, som har gjort os til dem vi er, og jeg har lært, at det er fedt at være forskellige, selvom man godt nok ofte er mere ens end forskellige, når man lærer hinanden at kende.

På efterskolen er man sammen om at befinde os på netop denne efterskole, og uanset baggrund kan alle sætte sig ind i, hvordan det er at have hjemve, og hvordan man i perioder kan føle sig presset, over hvor massivt det sociale fylder. Det kan være svært at trække sig.

Fællesskabet er bærende for livet på efterskolerne. 

Selvom efterskoler ikke er det rette valg fra alle, er det en mulighed, som mange vil komme til at mangle.

32.447 elever har i indeværende skoleår benyttet sig af et år på en efterskole, og tallet er stigende. Derfor vil mange unge mennesker blive påvirket, hvis man beslutter at lukke 10. klasses-tilbuddene, som er en væsentlig del af efterskolernes eksistensgrundlag.

Juni 2023  |  Egtved Skolens 8. årgang  |  Skrevet af Aya Aas Thomas,
Anne Isaksen, Josefine Blaabjerg og Mathilde Thode Nielsen

Efterskolernes historie

  • Den første efterskole blev grundlagt, af Christen Kold i 1851 på Fyn. Skolen var kaldt højere bondeskole, og i 1879 blev den ældste eksisterende efterskole oprettet, nemlig Galtrup Efterskole.
  • I dag er der 241 efterskoler fordelt rundt omkring i Danmark. Mange efterskoler har en særlig profil, som f.eks. gymnastik, outdoor, musik/drama, ordblindhed, osv.

Del denne nyhed

Lille sommerfugl på en mission

Mathilde Høj er en 18-årig pige med en kompleks indre verden. Hun er intelligent, kreativ og ambitiøs, men hun kæmper også med obsessive-compulsive disorder (OCD) og angst, som ofte styrer hendes daglige liv.

Læs hele artiklen ved at hente Egtved App’en.

Læs mere »